Page 10 - DN 4
P. 10
ODO@WIP.PL
Zgłoszenie powołania nowego stwa Informacji. Bez wątpienia może mieć to wpływ na
ocenę, czy ponosi on odpowiedzialność za ich niewyko-
ABI do Generalnego Inspektora nanie.
powinno nastąpić w ciągu Przepisy ustawy o ochronie danych osobowych odnoszą się do od-
WAŻNE
30 dni od daty jego powołania powiedzialności porządkowej (dyscyplinarnej) lub karnej ABI-ego,
w żadnym przypadku nie ponosi on natomiast odpowiedzialności
administracyjnej.
wykona nowe zgłoszenie, to wówczas zachowuje ono moż-
liwość skorzystania z ustawowego wyłączenia (uproszczo- Zgodnie z art. 17 ust. 2 uodo, jeżeli w wyniku przepro-
na rejestracja). wadzonej kontroli, inspektor stwierdzi naruszenie prze-
Bardziej skomplikowana jest sytuacja, w której Generalny pisów o ochronie danych osobowych, to wówczas może
Inspektor dokona wykreślenia ABI-ego z urzędu. żądać wszczęcia odpowiedniego postępowania (np. przez
Tego rodzaju regulacja niewątpliwie stanowi wyraz nada- pracodawcę) przeciwko osobom winnym dopuszczenia
nia Generalnemu Inspektorowi uprawnień kontrolnych do uchybień.
1
wobec ABI . Generalny Inspektor może też żądać poinformowania go,
Zgodnie z wyraźnymi przepisami w tym względzie do ad- w określonym terminie, o wynikach tego postępowania
ministratora danych będącego adresatem decyzji o wykre- i podjętych działaniach.
śleniu nie stosuje się zwolnienia z obowiązku rejestracji Drugim z rodzajów odpowiedzialności, określonych
zbiorów danych (art. 46d ust. 3). w ustawie o ochronie danych osobowych, a który może
W przypadku ponownego zgłoszenia do rejestracji Ad- być podstawą odpowiedzialności Administratora Bezpie-
ministratora Bezpieczeństwa Informacji wykreślonego czeństwa Informacji, jest odpowiedzialność karna.
na podstawie decyzji Generalnego Inspektora zwolnienie W przypadku ABI-ego, szczególne znaczenie mają dwa
z obowiązku rejestracji zbioru stosuje się dopiero po wpisa- przepisy.
niu zgłoszonego Administratora Bezpieczeństwa Informa- Po pierwsze, art. 51 ustawy o ochronie danych osobo-
cji do rejestru ABI (art. 46e ust. 2), z uwagi na niespełnienie wych, w którym spenalizowano sytuację udostępnienia
określonych w znowelizowanej uodo warunków pełnienia przez osobę obowiązaną do ochrony danych osobowych
tej funkcji lub niewykonywanie przez niego ustawowych (a więc również ABI-ego), udostępnienie lub umożliwie-
zadań (art. 46d ust. 2 pkt 1 i 2). nie dostępu do danych osobom nieupoważnionym.
Po drugie, art. 54a ustawy o ochronie danych osobowych,
Odpowiedzialność ABI zgodnie z którym odpowiadać karnie może również Ad-
ministrator Bezpieczeństwa Informacji, o ile udaremni
Nowe przepisy nie wprowadzają bezpośrednich zmian lub utrudni inspektorowi wykonanie czynności kontrol-
w zakresie zasad odpowiedzialności prawnej Administra- nej.
torów Bezpieczeństwa Informacji w tym znaczeniu, że nie Wydaje się w tym kontekście, że ABI nie ponosi na pod-
wprowadzają nowych lub nie modyf kują dotychczasowych stawie tego przepisu odpowiedzialności za niewykonanie
przepisów, które taką możliwość przewidują. tzw. uproszczonej kontroli, a więc sprawdzenia, którego
Z drugiej strony poszerzył się zakres zadań, do których ewentualnie zażąda Generalny Inspektor Ochrony Da-
realizacji został zobowiązany Administrator Bezpieczeń- nych Osobowych.
1 Odnośnie do możliwości weryf kacji wymogów formalnych ABI na etapie
zgłoszenia – zob. Paweł Tobiczyk w niniejszym numerze – „ Odpowiednia wie-
dza z ochrony danych – nowy wymóg”.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH 148 STYCZEŃ 2015