Page 11 - WA 32
P. 11


Redakcja odpowiada






Nie można prowadzić działalności, która nie została ujęta
w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego



Prowadzę działalność polegającą na zbieraniu odpadów (skup złomu). Mam decyzję zezwalającą na ich
zbieranie wydaną w 2007 roku z terminem obowiązywania decyzji do 2017 roku. Działalność chcę
prowadzić nadal, na tym samym terenie, i nie planuję budowy ani rozbudowy istniejącego
przedsięwzięcia. W międzyczasie gmina uchwaliła jednak miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego, który zakazuje lokalizowania usług uciążliwych na moim terenie. Zgodnie z zapisem
uchwały do MPZP przez usługi uciążliwe należy rozumieć usługi, które mogą zostać kwalifkowane jako
przedsięwzięcia mogące potencjalnie lub zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Czy wobec tego
nie dostanę nowej decyzji na zbieranie odpadów?


Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, jeśli charak- Dzieje się tak, ponieważ zapisy w miejscowym planie usta-
ter prowadzonej na danym terenie inwestycji jest sprzecz- nawiają przepisy nadrzędne co do sposobu zagospodaro-
ny z wytycznymi zawartymi w miejscowym planie zago- wania terenu. W związku z tym przedmiotowa decyzja bę-
spodarowania przestrzennego przygotowanym przez dzie ważna tylko do 23 stycznia 2015 r. Po upływie tego
gminę, to urzędnik nie może wydać decyzji zezwalającej terminu nie może Pan prowadzić działalności na dotych-
na prowadzenie tej działalności. Przedsięwzięcie takie nie czasowym terenie.
może być realizowane nawet wtedy, gdy inwestor posiada
wymagane dokumenty, takie jak: § Podstawa prawna:
» decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na » Ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 r. (tekst jedn.:
realizację przedsięwzięcia, Dz.U. z 2013 r. poz. 13 ze zm.)
» decyzja o warunkach zabudowy,
» pozwolenie na budowę lub użytkowanie obiektu. Danuta Kwaśniewska-Barczak



Trzeba udokumentować przekazanie odpadów elektronicznych



Jesteśmy frmą usługową o proflu informatycznym, co parę lat przekazujemy stary wyeksploatowany
sprzęt komputerowy do wyspecjalizowanych frm zajmujących się jego utylizacją. Jakie dokumenty są
potrzebne do potwierdzenia utylizacji takiego sprzętu? Czy musimy składać jakieś sprawozdania do
urzędu potwierdzające fakt prawidłowego postępowania z odpadami elektronicznymi?


Przekazanie odpadów w postaci zużytego sprzętu kompute- dla każdego kodu odpadu. Ewidencję należy przechowywać
rowego wymaga potwierdzenia tego faktu kartą przekazania przez 5 lat, licząc od roku kalendarzowego, w którym je spo-
odpadów. Jest dowodem na to, że odpad danego rodzaju (z od- rządzono.
powiednio nadanym kodem) w danej ilości został przekaza-
ny do zagospodarowania innemu podmiotowi. Ponadto każdy wytwórca odpadów ma obowiązek sporzą-
dzić roczne sprawozdanie o wytwarzanych odpadach
Zgodnie z obowiązującymi przepisami kartę powinien przy- i o gospodarowaniu odpadami i złożyć je w terminie do 15
gotować wytwórca odpadu, który przekazuje go do zagospo- marca za poprzedni rok kalendarzowy marszałkowi woje-
darowania. W praktyce jednak, dla ułatwienia, dokument wództwa właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia
taki bardzo często przygotowuje odbiorca odpadu, a przeka- działalności.
zujący jedynie potwierdza podpisem fakt przekazania okre-
ślonej ilości odpadów. Jeśli roczna ilość wytwarzanych odpa- § Podstawa prawna:
dów przekracza: » Ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 r. (Dz.U. z 2013 r.
» 100 kg rocznie w przypadku odpadów niebezpiecznych, poz. 21 ze zm.).
» 5000 kg rocznie w przypadku odpadów innych niż nie- » Rozporządzenie ministra środowiska z 8 grudnia
bezpieczne, 2010 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych
wówczas konieczne jest prowadzenie pełnej ewidencji odpa- na potrzeby ewidencji odpadów (Dz.U. z 2010 r. nr 249,
dów. Obejmuje ona, oprócz kart przekazania odpadów, karty poz. 1673).
ewidencji odpadów. Dokument ten służy rejestrowaniu mie-
sięcznych ilości wytwarzanych odpadów i prowadzony jest Agnieszka Świerczewska-Opłocka

Styczeń 2015 Odpady | 11




AWA32.indd 11 12/17/2014 2:01:47 PM
   6   7   8   9   10   11   12