Page 4 - WA 32
P. 4


Aktualności






Nowy sposób wyliczania opłat na kampanie edukacyjne dla
wprowadzających baterie i akumulatory



Od 1 stycznia 2015 r. zniesione zostały wysokie sankcje za niesfnansowanie publicznych
kampanii edukacyjnych przez wprowadzających baterie lub akumulatory. Nie oznacza to jednak,
że nie poniosą w ogóle kosztów za zaniedbania w tym zakresie.



Zgodnie z obowiązującą od 1 stycznia 2015 r. znowelizo- » możliwym wpływie substancji stosowanych w bateriach
waną ustawą o bateriach i akumulatorach wprowadzający i akumulatorach na środowisko i zdrowie ludzi,

baterie lub akumulatory mają obowiązek przeznaczenia na » zaleceniu prowadzenia selektywnego zbierania,

publiczne kampanie edukacyjne, w terminie do 1 marca » dostępnych dla nich systemach zbierania i recyklingu,

roku następującego po roku, którego dotyczy opłata na » ich roli w przyczynianiu się do recyklingu zużytych ba-
publiczne kampanie edukacyjne, kwoty co najmniej rów- terii i zużytych akumulatorów,

nej tej opłacie. Jeśli tego nie zrobią, muszą wnieść na od- » znaczeniu symboli, których wzory są określone w za-
rębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego opłaty łącznikach nr 3 i 4 do ustawy o bateriach i akumulato-
na publiczne kampanie edukacyjne, w terminie do 15 mar- rach (symbol przekreślonego kontenera na odpady oraz
ca roku następującego po roku, którego dotyczy opłata. wzory oznakowania baterii lub akumulatorów symbola-
mi chemicznymi rtęci, kadmu i ołowiu).
Nowy sposób wyliczania opłaty
Od początku roku obowiązuje również nowy sposób wyli- Z wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampa-
czania opłaty na kampanie edukacyjne. Stawka wynosi 0,03 nii edukacyjnych należy złożyć sprawozdanie w urzędzie
zł za kilogram wprowadzonych do obrotu baterii lub akumu- marszałkowskim.
latorów. Zatem jeśli przedsiębiorca wprowadzi w 2015 roku UWAGA
2590 kg baterii przenośnych, to opłata, jaką należy wnieść
do urzędu marszałkowskiego, będzie wynosić: 2590 kg × Mimo że obowiązek prowadzenia publicznych kampa-
× 0,03 zł/kg = 77,70 zł. nii edukacyjnych został zlecony innemu podmiotowi,
odpowiedzialność za jego prawidłowe wykonanie nadal
Jeżeli wysokość środków, które wprowadzający ma obowią- obciąża wprowadzającego baterie lub akumulatory.
zek przeznaczyć na publiczne kampanie edukacyjne, nie
przekroczy 10 zł w danym roku kalendarzowym – nie trzeba Podmiot pośredniczący
wnosić opłaty. W poprzedniej wersji ustawy brakowało doprecyzowania,
czy wykonanie obowiązku prowadzenia publicznych kam-
Urzędy marszałkowskie mają prawo sprawdzić, czy sprawo- panii edukacyjnych można zlecić innym podmiotom, czy
zdanie zostało złożone, a opłata wniesiona. Jeżeli nie – wysy- nie. Wprowadzający baterie lub akumulatory mógł jedynie
łają do takich przedsiębiorców pismo z informacją o obo- upoważnić podmiot trzeci do wykonania tego zadania na
wiązku wniesienia opłaty i zobowiązaniem do naliczenia podstawie prawa cywilnego.
odsetek podatkowych. Urząd marszałkowski może również
skontrolować wprowadzającego. Na szczęście w znowelizowanej ustawie kwestia ta została
wyjaśniona. Pojawiło się w niej pojęcie podmiotu pośred-
Na publiczne kampanie edukacyjne mogą się składać niczącego, za pomocą którego wprowadzający baterie lub
wszelkie działania mające na celu podnoszenie stanu świa- akumulatory będzie mógł m.in. wykonywać obowiązki pro-
domości ekologicznej społeczeństwa w zakresie prawidło- wadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
wego postępowania z odpadami w postaci zużytych baterii
i akumulatorów. Mają one także za zadanie wspomagać Z wykonania obowiązku prowadzenia publicznych kampa-
osiąganie wysokiego poziomu selektywnego zbierania tych nii edukacyjnych należy złożyć roczne sprawozdanie
odpadów. w urzędzie marszałkowskim. Termin składania sprawozdań
za rok 2014 upływa 15 marca 2015 r.
Kampanie mogą odbywać się poprzez wykorzystanie środ-
ków masowego przekazu, ulotek, broszur informacyjnych § Podstawa prawna:
i plakatów oraz organizowanie konkursów, konferencji i ak- » Ustawa z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o bate-
cji o charakterze informacyjno-edukacyjnym. riach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. z 2014 r. poz. 1322).
Publiczne kampanie edukacyjne powinny uwzględniać
w szczególności informowanie użytkowników końcowych o: Emilia Kozakiewicz

4 | Odpady Styczeń 2015




AWA32.indd 4 12/17/2014 2:01:46 PM
   1   2   3   4   5   6   7   8   9