Page 9 - ZB 111
P. 9



www.vademecumzp.wip.pl



w tym względzie na zamawiających obowią- Wina wykonawcy
zek wyciągnięcia konsekwencji w razie zisz- Jak widać, wskazany przepis nakłada na zama-
czenia się określonych w przepisie przesłanek.  wiającego obowiązek wykluczenia z postępo-
wania tylko tego wykonawcy, który w okresie
Regulacje unijne trzech lat przed wszczęciem postępowania w spo-
W ocenie Trybunału Sprawiedliwości UE sób zawiniony poważnie naruszył obowiązki
dotychczasowa regulacja art. 24 ust. 1 pkt 1a zawodowe. Dotyczy to w szczególności sytuacji,
ustawy Prawo zamówień publicznych jest w której wykonawca w wyniku zamierzonego
sprzeczna zarówno z art. 45 ust. 2 dyrektywy, działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał
wykracza bowiem poza zawarty w dyrektywie lub nienależycie wykonał zamówienie. Opisane
zamknięty katalog podstaw mogących uza- okoliczności zamawiający może wykazywać za
sadniać wykluczenie wykonawcy z udziału pomocą dowolnych środków dowodowych.
w przetargu, jak i zasadami i innymi normami Z drugiej strony wykonawca ma możliwość sku-
prawa Unii z zakresu zamówień publicznych. tecznej obrony przed wykluczeniem z postępo-
Powyższe okoliczności legły u podstaw obec- wania, naprawiając szkodę bądź zobowiązując
nych zmian przepisów ustawy Prawo zamó- się do jej naprawienia i jednocześnie wykazując,
wień publicznych.  że podjął stosowne środki w celu zapobiegnię-
cia powstaniu podobnej sytuacji w przyszłości. 
W miejsce uchylanych przepisów art. 24 ust. 1 Podkreślenia wymaga jednak okoliczność, iż
pkt 1 i 1a ustawy Prawo zamówień publicz- powyższy obowiązek zamawiającego istnieje
nych ustawodawca wprowadza art. 24 ust. 2a tylko wtedy, gdy przewidział on taką możliwość
w brzmieniu: „Zamawiający wyklucza z postę- wykluczenia wykonawcy w ogłoszeniu o zamó-
powania o udzielenie zamówienia wykonawcę, wieniu, w specyfikacji istotnych warunków
który w okresie 3 lat przed wszczęciem postę- zamówienia lub w zaproszeniu do negocjacji.
powania – w sposób zawiniony – poważnie Zatem to zamawiający każdorazowo będzie
naruszył obowiązki zawodowe, w szczegól- decydować o tym, czy nową przesłankę wyklu-
ności, gdy wykonawca w wyniku zamierzo- czenia wykonawcy z przetargu stosować, czy
nego działania lub rażącego niedbalstwa nie też nie. Zamawiający może więc dopuścić do
wykonał lub nienależycie wykonał zamówie- udziału w postępowaniu, a następnie zawrzeć
nie, co zamawiający jest w stanie wykazać za umowę z wykonawcą, który wcześniej w sposób
pomocą dowolnych środków dowodowych, zawiniony wyrządził zamawiającemu szkodę. 
jeżeli zamawiający przewidział taką możli-
wość wykluczenia wykonawcy w ogłosze- Czarna lista
niu o zamówieniu, w specyfikacji istotnych Jednocześnie należy wskazać, iż konsekwencją
warunków zamówienia lub w zaproszeniu wprowadzanych zmian w ustawie jest likwi-
do negocjacji. Zamawiający nie wyklucza dacja rejestru podmiotów, w odniesieniu do
z postępowania o udzielenie zamówienia których wyrządzenie szkody zostało potwier-
wykonawcy, który udowodni, że podjął kon- dzone orzeczeniem sądu. Innymi słowy, znika
kretne środki techniczne, organizacyjne z systemu zamówień publicznych czarna lista
i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu wykonawców prowadzona przez prezesa Urzędu
i poważnemu naruszaniu obowiązków zawo- Zamówień Publicznych, a wraz z nią możli-
dowych w przyszłości, oraz naprawił szkody wość automatycznego wykluczania wykonaw-
powstałe w wyniku naruszenia obowiąz- ców znajdujących się na tej liście.
ków zawodowych lub zobowiązał się do ich Dariusz Ziembiński
naprawienia”. prawnik w Grupie Doradczej KZP

styczeń 2015 7 Vademecum zamówień publicznych



azb aktualności111.indd 7 14-12-04 15:46
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14