Page 42 - ZU 95
P. 42



Informacja roczna za ubezpieczonych za ubiegły rok


W sytuacji gdy płatnik składek posiada zgodę ubezpieczonego na przekazywanie informa-
cji rocznej lub informacji miesięcznej w formie dokumentu elektronicznego, istnieje moż-
liwość przekazania informacji w postaci pliku *.xml, celem wydrukowania dokumentu we
własnym zakresie przez ubezpieczonego. W takim przypadku, oprócz pliku zawierającego
utworzony dokument informacji, należy również przekazać plik imir.xsl, który umożliwia
otwarcie dokumentu w przeglądarce internetowej.

CO ZROBIĆ, GDY DANE ZAWARTE W INFORMACJI NIE SĄ ZGODNE
ZE STANEM FAKTYCZNYM
Może się zdarzyć, że ubezpieczony, który otrzymał od płatnika składek informację rocz-
ną lub informację miesięczną, stwierdzi, że dane w niej zawarte nie są zgodne ze stanem
faktycznym. W takiej sytuacji ubezpieczony ma prawo zgłosić na piśmie lub do protokołu
do płatnika składek wniosek o sprostowanie danych zawartych w imiennym raporcie mie-
sięcznym w terminie 3 miesięcy od otrzymania informacji. Ubezpieczony informuje o tym
fakcie także ZUS. W razie nieuwzględnienia przez płatnika składek reklamacji w terminie
jednego miesiąca od daty jej wpływu, na wniosek ubezpieczonego, ZUS po przeprowadze-
niu postępowania wyjaśniającego wydaje decyzję (art. 41 ust. 11 ustawy o systemie ubez-
pieczeń społecznych).



Jeżeli ubezpieczony nie zakwestionuje informacji we wskazanym terminie, to uznaje się je
za zgodne ze stanem faktycznym.

Informacje dotyczące okresu objętego raportem może również zakwestionować ZUS,
wydając decyzję (art. 41 ust. 12 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Jeżeli ZUS
zakwestionuje i zmieni informacje przekazane przez płatnika składek, zawiadamia o tym
ubezpieczonego i  płatnika składek. W  tej sytuacji ubezpieczony i  płatnik mogą złożyć
wniosek o zmianę stanowiska ZUS. W razie złożenia takiego wniosku ZUS po przeprowa-
dzeniu postępowania wyjaśniającego wydaje decyzję. W przypadku niezłożenia wniosku
informacje uznane przez ZUS traktuje się jako prawdziwe (art. 41 ust. 13 ustawy o systemie
ubezpieczeń społecznych).


Monika Karczewska
specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych



PODSTAWA PRAWNA
Art. 41 ust. 8–13 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r.
poz. 1442 ze zm.).
Art. 10 ustawy z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U. z 2014 r. poz. 1662).
Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń
do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów
miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących,
zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U.
nr 186, poz. 1444 ze zm.).




40
Luty 2015 Archiwum www.serwisplatnika.wi.pl
   37   38   39   40   41   42   43   44