Page 5 - AO 68
P. 5




Wywiad




które będzie musiał wykonać zdający, programowej. Od 2008 roku, kiedy to To jest tzw. wynik centylowy, który
wyglądają całkowicie inaczej niż te, ogłoszona została nowa podstawa pro- pozwoli maturzyście ocenić, czy będzie
które były przed 2005 rokiem. Wtedy gramowa kształcenia ogólnego, wiado- miał mniejsze lub większe szanse dostać
zadanie polegało na tym, że wydawano mo, jakich treści należy nauczać. Lu- się na wybrany przez siebie kierunek
polecenie ograniczające się do spraw- biłem formułę matury z prezentacją na studiach. Takie informacje umożli-
dzania wiadomości, a nie umiejętności przygotowywaną przez ucznia przez wią mu porównanie swoich osiągnięć
i  tworzenia rozbudowanej wypowie- rok. Nie sprawdziła się ona jednak z  efektami uzyskanymi przez innych
dzi, wymagającej myślenia, kreatywno- w pełni, ponieważ pojawiły się kombi- zdających, a więc dadzą wiedzę, jak wy-
ści, komunikatywności i, jak jest teraz, nacje i nadużycia, polegające zwłaszcza padają na tle innych. Mamy nadzieję, że
odwołania się do jedynie konkretne- na nielegalnym pozyskiwaniu prezen- w przyszłych latach uczelnie będą pu-
go zdania z  tekstu egzaminacyjnego, tacji przez uczniów. Podstawowa przy- blikować informacje, z jakim wynikiem
ale przede wszystkim wiedzy szerszej, czyna zmiany tej formuły wynikała centylowym rekrutują studentów.
jednak z tego, że czym in-
Zamiast oceniać każdy pojedynczy nym jest wygłoszenie z pa- Jaka będzie procedura w  przy-
krok zdającego maturę, mięci przygotowanej przez padku przystępowania ponownie do
egzaminatorzy będą patrzyli rok wypowiedzi, a  czym egzaminu maturalnego? Czy dyrek-
innym spontaniczna wypo- torzy szkół muszą liczyć się ze zmia-
globalnie na to, czy zdający pokonał
wiedź na wylosowany temat. nami w tym zakresie?
zasadniczy próg trudności zadania. Bardziej zależy nam na egze- Procedury te są bardzo proste i nic
kwowaniu umiejętności wy- się w tym zakresie nie zmienia. Matu-
ogólniejszej. Trzeba też pamiętać, że po głaszania myśli, przedstawiania swojej rzyści z lat 2005–2014, którzy chcieli-
wypowiedzi monologowej maturzysty, wiedzy, wykazania się umiejętnością by zdać egzaminy albo poprawić swoje
nauczyciele poprowadzą dialog ze zda- analizy, wyciągania wniosków, udo- wyniki przystępują do egzaminu matu-
jącym nie tylko na temat wypowiedzi, wadniania tezy. Zależy nam na tym, ralnego na tych samych zasadach, jakie
ale także na temat zadania, jakie matu- żeby maturzyści byli w stanie sponta- obowiązywały do 2014 roku włącznie.
rzysta wylosował. nicznie i w krótkim czasie przygotować Nic się dla nich nie zmienia, przystę-
wypowiedź, a nie wygłosić referat. pują do matury na starych zasadach.
Z  czego wynikają zmiany? Czy Maturzyści, którzy po raz pierwszy
system nauczania był przestarzały Uczniowie, oprócz swojego wy- przystąpią do egzaminów w 2015 roku,
i trzeba było doprowadzić do zmian? niku punktowego, uzyskają infor- będą je zdawać według zasad określo-
Nie chodzi o to, żeby odgórnie ste- mację na temat, ile procent uczniów nych ustawą o systemie oświaty.
rować systemem nauczania, który ma uzyskało taki sam, lepszy lub gorszy
spełniać wymogi zapisane w podstawie wynik. Czemu ma to służyć? Rozmawiała Ewa Sadura

Poprawianie wyników egzaminu maturalnego

nie zawsze będzie bezpłatne



Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty przewiduje nowe cji, ale nie przystąpili do egzaminu
zasady poprawiania wyników egzaminu maturalnego. Ze względu maturalnego z tego przedmiotu.
na koszty z tym związane i dezorganizację pracy szkoły MEN planuje MEN podkreśla, że propozycja ta nie
wprowadzić opłaty za egzamin maturalny. ogranicza prawa absolwentów do nauki.
Każdy absolwent, z wyjątkiem sytuacji
W projekcie ustawy o systemie oświa- maturalnego z tego samego przed- złożenia deklaracji i nieprzystąpienia
ty po raz pierwszy pojawiła się propo- miotu obowiązkowego; do egzaminu, ma prawo dwukrotnie
zycja wprowadzenia opłat za przystąpie- 2) absolwentów, którzy po raz trzeci przystąpić do egzaminu maturalnego z
nie do egzaminu maturalnego. Egzamin i kolejny przystępują do egzaminu danego przedmiotu bezpłatnie.
z każdego przedmiotu obowiązkowego maturalnego z tego samego przed-
i przedmiotu dodatkowego zarówno miotu dodatkowego; ŹRÓDŁO:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie
w części ustnej, jak i w części pisemnej 3) absolwentów, którzy przystępują oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw
będzie odpłatny dla: do egzaminu maturalnego z tego (druk sejmowy nr 2957)
1) absolwentów, którzy po raz trzeci samego przedmiotu dodatkowego, Małgorzata Celuch
i kolejny przystępują do egzaminu który wcześniej zgłaszali w deklara- wicedyrektor, specjalista prawa oświatowego




STYCZEŃ 2015 NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SZKOŁY l 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10