Page 7 - AO 68
P. 7




Dokumentacja


Dyrektor ustala zasady obserwacji zajęć



Dyrektor szkoły może wypracować własną, właściwą dla danej szkoły nych tylko wtedy i w takim zakresie,
procedurę obserwacji zajęć. Określa w niej sposób prowadzenia w jakim organ prowadzący szkołę nie-
obserwacji oraz wybór zajęć i nauczycieli, którzy zostaną jej poddani. publiczną upoważni dyrektora do spra-
wowania nadzoru pedagogicznego nad
Sposób prowadzenia obserwacji Może także sporządzić odrębny plan, zatrudnionymi w nim nauczycielami.
określa dyrektor szkoły. Może sam lub w którym określi cele, przedmiot i ter- Upoważnienie następuje poprzez wpi-
we współpracy z radą pedagogiczną miny obserwacji. sanie tego obowiązku w zakres zadań
wypracować procedurę dostosowaną Procedura obowiązująca w  szko- dyrektora w statucie nadanym przez
do potrzeb swojej szkoły. Powinien le może także obligować dyrektora, organ prowadzący.
w niej określić ogólne zasady oraz ich w przypadku obserwacji zapowiada- Przykład arkusza obserwacji zajęć
szczegółową organizację, w tym: nych, do szczegółowego zapoznania oraz arkusz przeprowadzonej obserwa-
osoby prowadzące obserwację, się z dokumentacją prowadzoną przez cji na stronie www.nadzornadszkola.pl.
zajęcia objęte obserwacją, nauczyciela i  warsztatem jego pra-
wskazanie, które obserwacje będą cy. Powinna ona także zawierać zapis PODSTAWA PRAWNA:
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21
zapowiadane, a które prowadzone pozwalający dyrektorowi rozstrzygać grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu
bez zapowiedzi, osobiście we wszystkich sprawach dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu po-
narzędzia stosowane w czasie obser- nieuregulowanych oraz kończyć się stępowania odwoławczego oraz składu i sposobu
powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. poz.
wacji, informacją, od kiedy obowiązuje ona 1538) – § 5 ust. 3.
sposób dokumentowania obserwa- w  szkole. Procedurę musi podpisać Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 7
cji zajęć. dyrektor. Pod nią powinny znaleźć się października 2009 r. w sprawie nadzoru pedago-
Dyrektor może wpisać do plan także podpisy wszystkich nauczycieli, gicznego (Dz.U. nr 168, poz. 1324 ze zm.)
nadzoru pedagogicznego rodzaj zajęć potwierdzające, że się z nią zapoznali. – § 20 ust. 1.
i czynności wykonywanych przez na- Obowiązek obserwacji zajęć będzie Bożena Winczewska
uczycieli, które zamierza obserwować. dotyczył dyrektorów szkół niepublicz- specjalista prawa oświatowego

Ocena śródroczna nie musi być poprzedzona

oceną przewidywaną



Przepisy prawa nie nakładają wymogu poprzedzania oceny tyczno-wychowawczych oraz w miarę
śródrocznej oceną przewidywaną. Statut szkoły może jednak bieżących potrzeb. Do kompetencji sta-
wprowadzać w szkole taki obwiązek. Ustalenie tych ocen wymaga nowiących rady pedagogicznej należy
natomiast podjęcia uchwały rady pedagogicznej. podejmowanie uchwał w sprawie wy-
ników klasyfikacji i promocji uczniów.
Przed rocznym (semestralnym) i informowania o nich należy zawrzeć Powyższy zapis nie ogranicza podejmo-
klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym w  statucie szkoły lub dopracować wania uchwał wyłącznie do klasyfikacji
rady pedagogicznej nauczyciele obo- w Wewnątrzszkolnym Systemie Oce- rocznej, zatem dotyczy również klasyfi-
wiązani są do poinformowania ucznia niania. Takie zapisy stanowią prawo kacji śródrocznej.
i jego rodziców o przewidywanych dla miejscowe, obowiązujące w  danej
niego rocznych (semestralnych) oce- szkole.  PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie
nach klasyfikacyjnych z zajęć eduka- Ustalanie śródrocznych ocen kla- oświaty (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. nr 256,
cyjnych i z zachowania – w terminie syfikacyjnych z obowiązkowych i do- poz. 2572 ze zm.) – art. 40 ust. 5. art. 41
i formie określonych w statucie szkoły. datkowych zajęć edukacyjnych oraz ust. 1 pkt 2.
Nie dotyczy to jednak śródrocznych śródrocznej oceny klasyfikacyjnej za- Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30
ocen klasyfikacyjnych, w odniesieniu chowania wymaga podjęcia uchwały kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu
do których nie ma obowiązku infor- rady pedagogicznej. Zebrania rady pe- oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów
mowania o ocenach przewidywanych. dagogicznej są organizowane przed roz- i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 83,
Szkoła może przyjąć zasadę po- poczęciem roku szkolnego, w każdym poz. 562 ze zm.) – § 11 ust. 9.
przedzania ocen śródrocznych ocena- okresie (semestrze) w związku z klasy-
mi przewidywanymi. Wówczas zasady fikowaniem i promowaniem uczniów, Małgorzata Celuch
wystawiania tych ocen śródrocznych po zakończeniu rocznych zajęć dydak- wicedyrektor, specjalista prawa oświatowego




STYCZEŃ 2015 NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SZKOŁY l 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12