Page 14 - ZB 111
P. 14


Aktualności





„ „dostaw lub usług – jest równa lub prze- Po przeprowadzeniu czynności kontrolnych
kracza wyrażoną w złotych równowartość zamawiającemu jest doręczana informacja
kwoty 10.000.000 euro. o wyniku kontroli, która zawiera m.in. zalece-
nia pokontrolne. Podobnie jak w przypadku
Przeprowadzenie kontroli uprzedniej jest kontroli doraźnej, zamawiający uprawniony
obowiązkowe, jednak na wniosek instytu- jest do wniesienia zastrzeżeń.
cji zarządzającej prezes UZP może odstąpić
od jej wykonania, jeżeli w ocenie instytu- Procedura kontrolna
cji postępowanie zostało przeprowadzone Niezależnie od rodzaju kontroli, przed jej
w sposób zgodny z przepisami ustawy. Jest wszczęciem prezes UZP może przeprowadzić
to prawo, a nie obowiązek prezesa UZP. Zale- postępowanie wyjaśniające w celu weryfika-
żeć zatem będzie od argumentacji i materiału cji, czy istnieją podstawy do wszczęcia wła-
dowodowego dostarczonego przez instytu- ściwej procedury kontrolnej. Jeżeli ujawnione
cję zarządzającą. zostaną naruszenia przepisów ustawy, które
mogły mieć wpływ na wynik postępowania
Drugim z wyjątków jest przypadek, gdy zamó- o udzielenie zamówienia publicznego, wszczęta
wienie jest udzielane w częściach, a wartość zostanie kontrola. W ich braku postępowa-
poszczególnych części jest mniejsza niż ww. nie wyjaśniające kończy się bez wydania żad-
kwoty. W takim wypadku odstąpienie od kon- nego rozstrzygnięcia. Informację o tym fakcie
troli następuje po dostarczeniu przez kon- należy jedynie przekazać podmiotowi, który
trolującego kopii dokumentacji zamówienia. złożył wniosek o przeprowadzenie kontroli.

Ze względu na obligatoryjność tego postępo- W pierwszym z przypadków prezes UZP
wania zamawiający nim objęty zobowiązany przeprowadza kontrolę , a po jej zakończeniu
jest, bez wezwania, do przekazania kontrolu- protokół (w przypadku kontroli doraźnej) lub
jącemu poświadczonych za zgodność z ory- informacja o wyniku kontroli (w przypadku
ginałem kopii dokumentacji postępowania kontroli uprzedniej) doręczane są kontrolo-
zmierzającego do udzielenia zamówienia wanemu. W obu przypadkach przysługuje
publicznego lub postępowania, w wyniku któ- mu prawo wniesienia zastrzeżeń do tychże
rego dochodzi do zawarcia umowy ramowej. dokumentów, w terminie 7 dni od doręcze-
Z obowiązku tego może zwolnić zamawiają- nia informacji o wyniku kontroli. W ustawie
cego wyłącznie uprzednie otrzymanie infor- brak jest określenia wymogów formalnych
macji o odstąpieniu przez prezesa UZP od jej zastrzeżenia, poza wskazaniem, iż musi ono
przeprowadzania. Samo wystąpienie ze sto- być umotywowane. Powinno zatem zawie-
sownym wnioskiem przez instytucję zarzą- rać uzasadnienie faktyczne i prawne, które
dzającą nie jest wystarczające. potwierdzać będzie słuszność stanowiska
kontrolowanej jednostki. Stanowić będzie
WAŻNE zatem ono polemikę z treścią dokumentów
Zamawiający nie może podpisać umowy, pokontrolnych.
dopóki kontrola uprzednia nie zostanie
zakończona. Z tego też względu wszczę- Następnie prezes UZP ma 15 dni na rozpa-
cie kontroli uprzedniej zawiesza bieg trzenie wniesionych zastrzeżeń. W przypadku
terminu związania ofertą do dnia uznania ich za zasadne zmienia swoje uprzed-
zakończenia kontroli. nie stanowisko pokontrolne. Natomiast jeżeli
nie podziela stanowiska kontrolowanego,

www.vademecumzp.wip.pl 12 Vademecum zamówień publicznych



azb aktualności111.indd 12 14-12-04 15:46
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19