Page 15 - ZB 111
P. 15



www.vademecumzp.wip.pl



ma obowiązek wystąpić do Krajowej Izby Najczęstsze naruszenia
Odwoławczej o wydanie opinii w tej spra- Urząd Zamówień Publicznych okresowo
wie. Izba w składzie trzyosobowym wyraża, publikuje na swoich stronach internetowych
w formie uchwały, opinię w sprawie zastrze- informacje o wynikach przeprowadzonych
żeń w terminie 15 dni od dnia ich otrzyma- kontroli, wskazując m.in. na rodzaj oraz ilość
nia. Uchwała jest dla prezesa UZP wiążąca. wykrytych naruszeń danego typu. Bazując
W przypadku zatem uznania przez Izbę, że na tychże informacjach, wskazać można na
zastrzeżenia są zasadne, prezes UZP zmie- najczęściej występujące w kontrolowanych
nia wcześniejszą decyzję, w innym wypadku jednostkach uchybienia przepisom ustawy.
pozostaje ona w mocy. Są nimi w szczególności następujące przy-
padki naruszeń dotyczących:
Do wskazanego postępowania przed Krajową 1. szacowania wartości zamówienia oraz sto-
Izbą Odwoławczą nie stosuje się przepisów sowania trybów niekonkurencyjnych,
Kodeksu postępowania administracyjnego, 2. oceny ofert,
a wydana uchwała nie stanowi decyzji admini- 3. podmiotów trzecich.
stracyjnej. Od tego aktu nie przysługuje żaden
środek odwoławczy. Podobnie od ostatecz- Trudne szacowanie
nego rozpatrzenia zastrzeżeń nie przysługuje Przykładowo, zamawiający przeprowadził
kontrolowanemu skarga do wojewódzkiego bez stosowania przepisów ustawy cztery
sądu administracyjnego. postępowania na usługi nadzoru inwestor-
skiego dla projektu dotyczącego przebu-
WARTO ZAPAMIĘTAĆ dowy drogi, w wyniku których zawarł cztery
kontrola doraźna może być prowadzona odrębne umowy. Wszystkie te usługi miały
względem każdego z postępowań o udzie- być pełnione nad robotami budowlanymi
lenie zamówienia w okresie do 4 lat od polegającymi na przebudowie tej samej
dnia jego zakończenia, drogi. W ocenie zamawiającego szacun-
„ „kontrolę uprzednią prowadzi się tylko kowa wartość zamówienia ustalona dla każ-
względem dużych zamówień lub umów dej z podpisanych umów nie przekroczyła
ramowych współfinansowanych ze środ- 30.000 euro.
ków Unii Europejskiej,
„ „każda kontrola może zostać poprzedzona Zamawiający zapomniał, że nie może w celu
przeprowadzeniem postępowania wyja- uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp
śniającego, dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego
„ „organem kontroli prawidłowości zamó- wartości. Istotny jest również zapis art. 32 ust. 4
wień publicznych jest prezes UZP, do ustawy Pzp, który stanowi, że jeżeli zama-
kontroli nie stosuje się jednakże prze- wiający dopuszcza możliwość składania ofert
pisów postępowania administracyjnego, częściowych albo udziela zamówienia w czę-
„ „od wyników kontroli możliwe jest wnie- ściach, z których każda stanowi przedmiot
sienie zastrzeżeń przez kontrolowanego, odrębnego postępowania, wartością zamówie-
które rozpatruje prezes UZP, zasięgając nia jest łączna wartość poszczególnych części
w określonych wypadkach opinii Krajo- zamówienia. Wynika z tego, że zamawiający
wej Izby Odwoławczej; może dokonać podziału jednego zamówie-
„ „od ostatecznego rozpatrzenia zastrzeże- nia na części, dla których to będzie prowadził
nia nie przysługuje skarga do wojewódz-
kiego sądu administracyjnego. odrębne postępowania w sprawie udzielenia
zamówienia publicznego, ale wartością każdej

styczeń 2015 13 Vademecum zamówień publicznych



azb aktualności111.indd 13 14-12-04 15:46
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20