Page 12 - ZB 111
P. 12
Aktualności
Praktyczne aspekty kontroli zamówień publicznych
Z kontroli przeprowadzanych przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
wynika, że wciąż w procedurach przetargowych pojawia się wiele błędów.
Uczestnicy rynku zamówień wiedzą, na czym one polegają, i starają się
uchronić przed kolejnymi.
Ustawa Prawo zamówień publicznych wpro- dla wąskiego katalogu zamówień. Nadto prze-
wadza prawny reżim wyłaniania kontrahenta prowadzenie kontroli uprzedniej nie wyklu-
przez zamawiających z sektora finansów cza wszczęcia kontroli doraźnej już po
publicznych oraz podmioty z nimi powiązane
lub od nich zależne, a także inne jednostki Istnieje jeszcze postępowanie wyjaśniające,
finansujące chociażby częściowo zamówienie które może poprzedzać kontrole. Ma ono
ze środków publicznych. Jej przepisy zapewnić na celu ustalenie, czy zachodzi uzasadnione
mają z jednej strony przejrzystość procedury przypuszczenie, że w postępowaniu o udzie-
wyboru oferenta, jej uczciwość oraz wybór lenie zamówienia doszło do naruszenia prze-
najkorzystniejszej dla zamawiającego oferty. pisów ustawy, które mogło mieć wpływ na
jego wynik. Może ono skutkować wszczę-
Wielość trybów, w których mogą być wyła- ciem odpowiedniej kontroli bądź też odstą-
niani wykonawcy, zawiłość przepisów oraz pieniem od jej wszczęcia.
duża liczba podmiotów objętych niniejszą
ustawą spowodowały konieczność ustanowie- Wszystkie z przywołanych procedur toczą
nia procedury kontrolowania zamawiających się w oparciu o przepisy ustawy Pzp, nie zaś
pod kątem przestrzegania oraz prawidłowo- Kodeksu postępowania administracyjnego.
ści stosowania jej postanowień. Prowadzone Dlatego też prezes UZP nie wydaje w tym
przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych zakresie np. postanowień i decyzji admini-
kontrole doraźne i uprzednie nadal wykazują stracyjnych.
liczne problemy zamawiających w tym zakresie.
Postępowanie wyjaśniające
Rodzaje kontroli Kontrola doraźna może być wszczynana także
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych jest na wniosek innych podmiotów, prezes UZP
uprawniony do przeprowadzenia dwóch może zaś odstąpić od przeprowadzania kon-
rodzajów postępowań kontrolnych. Pierw- troli uprzedniej na wniosek instytucji zarzą-
szym z nich jest kontrola doraźna, która doty- dzającej. W obu tych przypadkach niezbędne
czy zamówień już zakończonych, a jej celem może się okazać zweryfikowanie, czy to infor-
jest zweryfikowanie, czy podjęte w toku postę- macji wskazanych we wniosku o wszczęcie
powania czynności nie naruszają przepisów kontroli doraźnej, czy też mających uzasad-
Prawa zamówień publicznych w sposób mogący niać odstąpienie od kontroli uprzedniej.
wpływać na wynik takiego postępowania.
W toku postępowania wyjaśniającego pre-
Drugim rodzajem kontroli jest natomiast kon- zes UZP może podejmować tożsame czyn-
trola uprzednia, która jest przeprowadzana ności, jak podczas prowadzenia kontroli.
jeszcze przed zawarciem umowy o udzielenie Może on zatem:
zamówienia publicznego. Ten rodzaj postępo- żądać od kierownika zamawiającego nie-
wania zarezerwowany jednakże został tylko zwłocznego przekazania kopii dokumentów
www.vademecumzp.wip.pl 10 Vademecum zamówień publicznych
azb aktualności111.indd 10 14-12-04 15:46