Page 13 - ZB 111
P. 13
www.vademecumzp.wip.pl
związanych z postępowaniem o udzielenie Możliwe jest także wszczęcie jej jeszcze przed
zamówienia, potwierdzonych za zgodność zawarciem umowy, a także na uzasadniony
z oryginałem przez kierownika zamawia- wniosek instytucji zarządzającej. Przykładowo,
jącego – z powyższego wynika, że zama- gdy zdaniem tej instytucji oferta uznana za
wiający nie tylko nie ma obowiązku, ale najkorzystniejszą powinna być odrzucona,
także możliwości przekazania kontrolu- gdyż jej cena zawiera niewłaściwą stawkę VAT.
jącemu oryginałów dokumentów. Nadto
postępowanie wyjaśniające toczy się w sie- Kontrola odbywa się w siedzibie Urzędu.
dzibie kontrolującego, a tylko wyjątkowo Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kontrola udzie-
może być prowadzone u zamawiającego; lania zamówień dotyczy dokumentów zawie-
żądać od kierownika zamawiającego, od pra- rających informację niejawną, której nadano
cowników zamawiającego oraz innych pod- klauzulę „tajne” albo „ściśle tajne”, wówczas
miotów udzielenia, w terminie przez niego może być ona przeprowadzona w siedzibie
wyznaczonym, pisemnych wyjaśnień w spra- zamawiającego.
wach dotyczących przedmiotu kontroli – do
złożenia wyjaśnień mogą zostać zobowią- Po ustaleniu stanu faktycznego oraz okolicz-
zane także inne podmioty niż zamawiający; ności sprawy i ich ocenie pod kątem ewen-
zasięgnąć opinii biegłych, jeżeli ustale- tualnych naruszeń ustawy sporządzany jest
nie lub ocena stanu faktycznego sprawy protokół, którego najważniejszą częścią są
lub dokonanie innych czynności kontro- informacje o stwierdzonych naruszeniach
lnych wymaga wiadomości specjalnych – bądź ich braku. Od doręczonego stronie pro-
koszt takiej opinii pokrywany jest przez tokołu może ona wnieść zastrzeżenia i tym
prezesa UZP. wszczyna swoistą procedurę odwoławczą,
o czym niżej.
Po przeprowadzeniu wskazanych dowodów
prezes UZP wszczyna kontrolę, jeżeli w jego Jeżeli kontrola ujawniła naruszenia przepisów
ocenie istnieją uzasadnione przypuszczenia ustawy, prezes UZP może nałożyć na zama-
naruszenia przepisów ustawy. W przeciw- wiającego karę pieniężną, której wysokość jest
nym razie odstępuje on od przeprowadze- zależna od wartości zamówienia i wynosić
nia kontroli. W tym drugim wypadku brak może od 3.000 zł do nawet 150.000 zł. Poza
jest obowiązku informowania o tym fakcie tym prezes UZP może również wystąpić do
zamawiającego, którego wniosek o przepro- sądu o unieważnienie umowy w całości lub
wadzenie kontroli dotyczył. Ustawa nakłada części, a gdy w toku kontroli ujawniono czyn
natomiast na prezesa UZP obowiązek zawia- naruszający dyscyplinę finansów publicznych
domienia wnioskodawcy o wszczęciu albo – zawiadomić właściwego rzecznika dyscy-
odmowie wszczęcia kontroli. pliny finansów publicznych o tym fakcie.
Kontrola doraźna Prezes UZP przeprowadza kontrolę uprzednią
Kontrolą doraźną mogą zostać objęte wszel- względem zamówień lub umów ramowych
kiego rodzaju zamówienia, niezależnie od współfinansowanych ze środków Unii Euro-
ich przedmiotu oraz wartości. Dodatkowo pejskiej, i to tylko wtedy, gdy wartość zamó-
zastrzeżony został stosunkowo długi okres na wienia albo umowy ramowej dla:
jej wszczęcie. Może to nastąpić bowiem nie robót budowlanych – jest równa lub prze-
później niż w terminie 4 lat od dnia zakończe- kracza wyrażoną w złotych równowartość
nia postępowania o udzielenie zamówienia. kwoty 20.000.000 euro;
styczeń 2015 11 Vademecum zamówień publicznych
azb aktualności111.indd 11 14-12-04 15:46