Page 28 - ZB 111
P. 28
Odpowiedzi ekspertów
ności konstrukcyjno-budowlanej i architek- PodstaWa PraWna
tonicznej. art. 22 ust. 1 pkt 3, art. 22 ust. 4 ustawy
z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
Opis sposobu dokonania oceny spełniania publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r.
warunków udziału w postępowaniu powi- poz. 907 ze zm.),
nien być związany z przedmiotem zamówie-
nia oraz do niego proporcjonalny. Obowiązek art. 12, art. 29, art. 42 ust. 1 i 3 ustawy
inwestora zapewnienia objęcia kierownic- z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
twa budowy (rozbiórki) przez kierownika (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1409
budowy (rozbiórki) nie dotyczy inwestycji, ze zm.).
dla których nie jest wymagane pozwolenie
na budowę. Żądanie w opisanym przypadku andrzela Gawrońska-Baran
dysponowania taką osobą może zostać oce- doktor nauk prawnych, była wiceprezes
Urzędu Zamówień Publicznych,
nione jako nieproporcjonalne do przedmio- obecnie kieruje departamentem zamówień
tu zamówienia. publicznych w dużej instytucji zamawiającej
Różne przeznaczenie zamawianych dostaw
są bez znaczenia przy szacowaniu ich wartości
Pytanie: Reprezentuję instytut naukowy świadczący również usługi komercyjne.
Aktualnie przystępuję do szacowania zamówień, których przedmiotem będą urzą-
dzenia laboratoryjne. Czy wartość sprzętu, który służy wyłącznie do celów prac
naukowych, należy szacować łącznie z urządzeniami wykorzystywanymi do świad-
czenia usług?
Odpowiedź: Wartość urządzeń, które służą wyłącznie do celów naukowych, należy
szacować razem ze sprzętem wykorzystywanym do świadczenia usług komercyj-
nych. Warunek jest taki, iż zostaną łącznie spełnione opisane dalej przesłanki.
Jeśli tak oszacowana wartość przekroczy 30.000 euro, zamówienia trzeba udzielić
w jednym z trybów przewidzianych w ustawie Pzp.
W myśl art. 32 ust. 2 ustawy Pzp nie wol- wień objętych projektem współfinansowanym
no w celu uniknięcia stosowania przepisów ze środków Unii Europejskiej”, do ustalenia,
ustawy dzielić zamówienia lub zaniżać jego czy w danym przypadku mamy do czynienia
wartości. Jeżeli zamawiający dopuszcza moż- z jednym zakupem, czy kilkoma odrębny-
liwość składania ofert częściowych albo udzie- mi zamówieniami, trzeba sięgnąć do takich
la zamówienia w częściach, z których każda kryteriów jak:
stanowi przedmiot odrębnego postępowania, 1) podobieństwo przedmiotowe i funkcjo-
wartością zamówienia jest łączna wartość nalne zamówienia (kryterium to powinno
części. prowadzić do wyodrębnienia nie tylko zbli-
żonych przedmiotowo zamówień, ale tak-
Zgodnie z opinią UZP pt. „Szacowanie war- że takich, które mimo braku podobieństwa
tości i udzielanie zamówień, w tym zamó- tworzą funkcjonalną całość),
www.vademecumzp.wip.pl 26 Vademecum zamówień publicznych
azb listy111.indd 26 14-12-04 09:02