Page 3 - ZA 83
P. 3


Dokumenty od wykonawców



Nie można wymagać składania różnych dokumentów od wykonawców





organu sądowego lub administracyjnego poza granicami RP, zobowiązane są złożyć widłowe. W polskim prawie nie występuje
miejsca zamieszkania albo zamieszkania dokumenty wystawione w kraju, w którym stanowisko sekretarza spółki. Ocenić zatem
osoby, której dokumenty dotyczą, w zakresie mają siedzibę lub miejsce zamieszkania. należało, jakie obowiązki wykonuje sekre-
określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4–8, 10 i 11 Jeśli takie dokumenty nie są wydawane, to tarz spółki i czy wykonywanie tych czynno-
ustawy Pzp. Natomiast § 4 ust. 3 przywo- powinni złożyć zaświadczenie właściwego ści można uznać za działania przynależne
łanego rozporządzenia stanowi, iż jeżeli organu sądowego lub administracyjnego członkom zarządu w rozumieniu regulacji
w kraju miejsca zamieszkania osoby lub miejsca zamieszkania osoby, której doku- prawa polskiego. Skoro zaś obowiązki sekre-
w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę menty dotyczą. tarza sprowadzają się do czynności organi-
lub miejsce zamieszkania, nie wydaje się zacyjno-technicznych wspierających zarząd,
określonych dokumentów, zastępuje się je Różnice w regulacjach prawnych to uznać należało, iż Pani A. G. L. nie jest
dokumentem zawierającym oświadczenie, Krajowa Izba Odwoławcza zwróciła uwagę, urzędującym członkiem organu zarządza-
w którym określa się także osoby uprawnione że zawsze trzeba się liczyć z różnicą wystę- jącego, o którym stanowi przepis art. 24
do reprezentacji wykonawcy, złożone przed pującą pomiędzy poszczególnymi porząd- ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp. A zatem w opinii
właściwym organem sądowym, administra- kami prawnymi obowiązującymi w krajach, KIO dla tej osoby nie musiała być złożona
cyjnym albo organem samorządu zawo- z których pochodzą wykonawcy ubiegający informacja o niekaralności z hiszpańskiego
dowego lub gospodarczego odpowiednio się o udzielenie zamówienia. W stanie fak- KRK, potwierdzająca stan na dzień składa-
kraju miejsca zamieszkania osoby lub kraju, tycznym tej sprawy wykonawca, którego nia wniosków o dopuszczenie.
w którym wykonawca ma siedzibę lub miej- oferta została zakwestionowana, przedło-
sce zamieszkania, lub przed notariuszem. żył zaświadczenia dotyczące niekaralności Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że odwo-
wyłącznie stałych przedstawicieli (osób) łanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Biorąc pod uwagę art. 24 ust. 1 pkt 4–8 oraz wchodzących w skład jego organu zarządza-
10 i 11 ustawy Pzp, Izba stoi na stanowi- jącego. Wykonawca będący stałym uczest-
sku, iż w celu wykazania braku podstaw nikiem postępowań o udzielenie zamówień Podstawa prawna:
do wykluczenia wykonawcy zagraniczni, publicznych taką praktykę stosował od lat, art. 7 ust. 1 art. 24 ust. 1 ustawy z 29 stycznia
którzy mają swoją siedzibę poza granicami natomiast odwołujący nie przedstawił żad- 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst
RP, lub szeroko rozumiane osoby zarzą- nych dowodów, które potwierdziłyby, że takie jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.);
dzające, które mają miejsce zamieszkania zachowanie zostało ocenione jako niepra- art. 7 ust. 1; art. 24 ust. 1 pkt 4–8, 10 i 11.


A Agata Hryc-Ląd zarządzającego. W przypadku spółki hiszpańskiej był to akurat
SPERT publicznych, doradca, autor komentarzy i publikacji w stosunku do innych spółek zagranicznych, na przykład francu-
doświadczony praktyk w dziedzinie zamówień
sekretarz zarządu, ale sytuacje takie mogą zdarzyć się również
w tematyce zamówień publicznych, członek OSKZP,
skich, w których dyrektor generalny jako członek zarządu spółki
obecnie główny specjalista w dużej instytucji
nie zawsze jest traktowany w kategoriach urzędującego członka
ARZ EK W przypadku wykonawców zagranicznych nierzadkim problemem organu zarządzającego. Podobnie zamawiający powinien zwra-
zamawiającej
cać uwagę na ważność dokumentów, składanych w celu wyka-
zania braku podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu.
KOMENT jest identyfkacja urzędujących członków organu zarządzającego, Zdarzają się przypadki, że w danym kraju dokument ma waż-

w stosunku do których wykonawca powinien przedłożyć infor-
ność dłuższą aniżeli ten sam dokument wystawiony w odnie-
sieniu do wykonawcy polskiego (np. zaświadczenie z urzędu
macje o niekaralności. W sytuacji gdy zamawiający ma jakikol-
wiek wątpliwość, powinien w pierwszej kolejności wystosować do
wykonawcy wezwanie do udzielenia wyjaśnień w trybie art. 26 skarbowego – w przypadku wykonawcy z Polski ważne 3 mie-
siące, w przypadku wykonawcy z Indii ważne rok od daty wysta-
ust. 4 ustawy Pzp. Takie działanie pozwoli niejako „bezboleśnie” wienia), albo zakres dokumentu, np. zaświadczenie z urzędu
ustalić stan faktyczny, zanim zamawiający wezwie wykonawcę skarbowego potwierdzające zarówno brak zaległości w podat-
do uzupełnienia dokumentów. kach, jak i brak zaległości w opłatach składek na ubezpieczenie
społeczne (w tym zdrowotne – niewyszczególniane na zaświad-
W praktyce zdarzają się sytuacje, że wykonawca w odpowiedzi czeniu odrębnie). Równe traktowanie wykonawców polega także
na wezwanie do uzupełnienia dokumentów udziela wyczer- na szanowaniu odrębnych porządków prawnych i nie może
pującej odpowiedzi w zakresie faktycznej funkcji danej osoby prowadzić do żądania od wykonawcy zagranicznego składania
w zarządzie. Wówczas zamawiający staje przed koniecznością dodatkowych dokumentów czy oświadczeń, oprócz dokumentu
unieważnienia czynności wezwania do uzupełnienia dokumen- wystawionego przez organ kraju, w którym wykonawca ma
tów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie wyko- siedzibę. Z tego też względu, gdy zamawiający ma do
nawcy do wyjaśnień, w szczególności, że czynność ta może być czynienia z wykonawcą zagranicznym, to badając brak podstaw
powtarzana wielokrotnie. Zamawiający nie może wprost prze- do wykluczenia z udziału w postepowaniu, jego głównym narzę-
nosić doświadczeń uzyskanych w ramach badania dokumentów dziem powinien stać się art. 26 ust. 4 ustawy Pzp – wezwanie
wykonawców polskich na dokumenty wykonawców zagranicz- do wyjaśnień, które zastosowane powinno być także w przy-
nych – musi liczyć się z odmiennym stanem faktycznym. Sytua- padku ustalenia, czy w danym kraju w ogóle wystawiany jest
cje takie odnosić mogą się do różnych funkcji członków organu dany dokument.

3 | STYCZEŃ/LUTY 2015 ZAMÓWIENIA PUBLICZNE W ORZECZNICTWIE
   1   2   3   4   5   6   7   8