Page 14 - ZA 83
P. 14


Informator prawno-przetargowy



Tylko świadome stosowanie kryteriów

wyboru ofert przyniesie efekty




Zmiana przepisów ustawy Pzp dotycząca stosowania kryterium ceny w praktyce niewiele
zmieni, jeżeli nie zmieni się nastawienie samych zamawiających. Obejście bowiem nowych
obostrzeń jest bardzo proste, a w konsekwencji będzie oznaczać znów wybór oferty na
podstawie ceny.


Ustawa z 29 sierpnia 2014 r. o zmianie Można zatem przypuszczać, że większość ści gospodarczej. Nowe przepisy mają tej
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. zamawiających, przymuszonych do wska- sytuacji zaradzić.
z 2014 r. poz. 1232) wprowadza dwie zmiany zania innego oprócz ceny kryterium oceny
w zakresie kryteriów oceny ofert. Bar- ofert, zdecyduje się raczej na najłatwiejsze Wykorzystanie tylko
dziej istotną i faktycznie oddziałującą na kryteria, czyli termin wykonania zamó- kryterium ceny
postępowania o udzielenie zamówienia wienia czy warunki serwisu i gwarancji. Należy wskazać, że: „dostawy i usługi
jest zmiana wprowadzona do ustawy Pzp Ponadto w uzasadnieniu projektu nie wska- powszechnie dostępne to dobra popularne
w art. 91 ust. 2a. Zgodnie z nią kryterium zano choćby jednego przykładu kryterium zaspokajające potrzeby wszystkich katego-
ceny może być zastosowane jako jedyne dotyczącego aspektów innowacyjnych. rii odbiorców publicznych i prywatnych na
kryterium oceny ofert, jeżeli przedmiot Tym bardziej trudno uwierzyć, że już tylko terenie całego kraju. Rynek jest nimi nasy-
zamówienia jest powszechnie dostępny wprowadzenie tego pojęcia do ustawy Pzp cony, wszędzie i ciągle są oferowane jako
oraz ma ustalone standardy jakościowe, rzeczywiście skłoni zamawiających do się- dobra łatwo dostępne, które można naby-
z zastrzeżeniem art. 76 ust. 2 ustawy Pzp. gania po nowe kryterium. Pozostaje mieć wać na rynku lokalnym lub regionalnym.
W przypadku zamawiających, o których nadzieję, że prezes Urzędu Zamówień Pub- Są to przede wszystkim dobra z zakresu bie-
mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, licznych opracuje konkretne przykłady żącego zaopatrzenia (żywność, materiały
muszą oni dodatkowo wykazać w załącz- kryteriów dotyczących aspektów inno- biurowe, opał, paliwo czy usługi pralnicze,
niku do protokołu postępowania, w jaki wacyjnych, a zamawiający będą chcieli sprzątanie i materiały drukarskie itd.). Nie
sposób zostały uwzględnione w opisie z nich korzystać.  są nimi przedmioty specjalnego przezna-
przedmiotu zamówienia koszty ponoszone czenia (wojskowo-policyjnego, medycz-
w całym okresie korzystania z przedmiotu Realizacja zamówień nie nego czy naukowego) albo normy objęte
zamówienia. tylko za najniższą stawkę wyłączną dystrybucją ze strony określonej
Niewątpliwie o wiele bardziej istotną zmianą sieci dealerów (niektóre urządzenia, sprzęt,
Nowe podejście jest wprowadzenie do ustawy Pzp art. 91 samochody). Podobnie za takie dobra nie
do stosowania kryteriów ust. 2a. mogą być uważane rozmaite usługi niety-
Pierwsza zmiana dotyczy brzmienia art. 91 powe, zwłaszcza wymagające szczególnych
ust. 2 ustawy Pzp poprzez poszerzenie Zgodnie z nim kryterium ceny może być kwalifkacji (eksperckie, poszukiwawcze,
otwartego katalogu kryteriów oceny ofert zastosowane jako jedyne kryterium oceny artystyczne) albo rzadkiego bądź wyjątko-
o aspekty środowiskowe, społeczne, inno- ofert, jeżeli przedmiot zamówienia jest wego zastosowania (np. geologiczne, detek-
wacyjne. Nie jest to rewolucja, bo rów- powszechnie dostępny oraz ma ustalone tywistyczne czy ratownicze)” (R. Szostak,
nież w poprzednim stanie prawnym ww. standardy jakościowe, z zastrzeżeniem art. 76 „Udzielenie zamówienia publicznego w trybie
aspekty mogły stanowić kryterium oceny ust. 2 ustawy Pzp, a w przypadku zamawia- tzw. zapytania o cenę”, SP 2007, nr 2, s. 55).
ofert. W uzasadnieniu projektu noweliza- jących, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1
cji (druk sejmowy nr 1076) wskazano, że: i 2 ustawy Pzp, jeżeli dodatkowo wykażą Zmiana art. 91 ust. 2a
„celem projektowanej regulacji jest doko- w załączniku do protokołu postępowania, ustawy Pzp
nanie takich zmian w Prawie zamówień w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie Przepis art. 91 ust. 2a ustawy Pzp nie ma żad-
publicznych, które doprowadzą do tego, przedmiotu zamówienia koszty ponoszone nych wyłączeń w przeciwieństwie do przy-
że jednym z kryteriów oceny ofert składa- w całym okresie korzystania z przedmiotu toczonego trybu zapytania o cenę. Zatem
nych przez wykonawców będzie „innowa- zamówienia. Jak wiadomo, przepis ten jest także w przypadku zamówienia na roboty
cyjność proponowanych rozwiązań”. Celem reakcją na powszechną wśród zamawia- budowlane zamawiający może zastosować
niniejszego projektu ustawy jest więc wska- jących praktykę przyjmowania ceny jako cenę jako jedyne kryterium, jeżeli wykaże,
zanie instytucjom zamawiającym wyraźnej jedynego kryterium oceny ofert. Dopro- że przedmiot zamówienia jest powszechnie
wytycznej, by preferowały tych oferentów, wadziło to do tego, że wykonawcy, zmu- dostępny oraz ma ustalone standardy jakoś-
którzy będą przedstawiać rozwiązania szeni do rywalizowania wyłącznie ceną, ciowe. Natomiast jednostki sektora fnan-
innowacyjne, przez co wytworzy się popyt wielokrotnie składają oferty nieprzewidu- sów publicznych oraz państwowe jednostki
na innowacje”.  jące osiągnięcia jakiegokolwiek zysku albo organizacyjne nieposiadające osobowości
wręcz poniżej kosztów wykonania zamó- prawnej będą musiały dodatkowo wykazać
Choć wskazanie aspektów innowacyjnych wienia. To z kolei powoduje, że wyko- w załączniku do protokołu postępowania,
jako przykładowego kryterium jest nie- nawcy nie są w stanie zrealizować danego w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie
wątpliwie czytelnym sygnałem ze strony zamówienia. Względnie muszą je wykonać przedmiotu zamówienia koszty ponoszone
ustawodawcy, to niestety nie uczynił on ze stratą, co nieraz kończy się upadłością w całym okresie korzystania z przedmiotu
ich obligatoryjnym kryterium oceny ofert. albo likwidacją prowadzonej działalno- zamówienia.

ZAMÓWIENIA PUBLICZNE W ORZECZNICTWIE STYCZEŃ/LUTY 2015 | 14
   9   10   11   12   13   14   15   16