Page 15 - ZA 83
P. 15


Informator prawno-przetargowy




Powyższe wymaganie z pewnością będzie po prostu oprócz ceny przyjmie inne kryte- malnej wagi pozacenowego kryterium.
rodzić wątpliwości w praktyce. Wydaje się, rium, np. okres gwarancji czy termin wyko- Ten ostatni brak jest chyba największą
że nawiązują one do jednego z przykładowo nania zamówienia. A to skutkować będzie słabością nowych przepisów, gdyż zama-
wskazanych w ustawie Pzp kryteriów oceny tym, że wszyscy wykonawcy zaproponują wiający zmuszeni do stosowania pozace-
ofert, tj. do kosztów eksploatacji. Niektórzy najdłuższe dopuszczone gwarancje czy naj- nowych kryteriów będą im przyznawać
zamawiający, nie chcąc stosować kryteriów krótsze możliwe terminy, więc znów decy- minimalną czy wręcz symboliczną wagę.
innych niż cena, będą musieli wykazać, dować będzie tylko cena. W ten sposób w rzeczywistości o zwycię-
że tego rodzaju koszty uwzględnili, opi- stwie w postępowaniu nadal będzie decy-
sując przedmiot zamówienia, np. ustana- Dyktat najniższej ceny dowała najniższa cena.
wiając odpowiednio wysokie wymagania Nowelizacja, nakazując stosować inne
co do jego jakości, trwałości czy energoo- oprócz ceny kryterium oceny ofert, konkret-
szczędności. W przypadku wielu produk- nego rodzaju tego kryterium nie narzuca, Dariusz Ziembiński
tów może się to okazać kłopotliwe, dlatego co jest zrozumiałe. Nie ustanawia jednak prawnik w Grupie Doradczej
można sądzić, że większość zamawiających również żadnych wymogów co do mini- KZP sp. z o.o.


Zmiany w sposobie stosowania kryteriów


oceny ofert są widoczne na rynku zamówień



Pierwsze wyniki analizy ogłoszeń w zakresie stosowania kryteriów oceny ofert wskazują,
że zaszły zmiany. Odsetek postępowań, w których cena stosowana była jako jedyne kry-
terium, uległ zmniejszeniu. Po miesiącu od wejścia w życie znowelizowanych przepisów
w tym zakresie, w przypadku postępowań o udzielenie zamówień publicznych o wartościach
poniżej progów UE, odsetek ogłoszeń, w których jako jedyne kryterium wskazano cenę,
spadł z 93% do poziomu 33%. Natomiast w postępowaniach o wartościach powyżej progów
UE – z 85% do poziomu 45%.


Jak wynika z ogłoszeń opublikowanych
w Biuletynie Zamówień Publicznych, a więc NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANE KRYTERIA POZACENOWE ODSETEK
dotyczących postępowań o wartościach POSTĘPOWAŃ
poniżej progów UE, po 19 października termin realizacji / czas dostawy 31%
zamawiający najczęściej stosowali, oprócz
kryterium ceny, takie kryteria, jak: termin gwarancja / rękojmia (termin, warunki itp.) 30%
realizacji zamówienia, okres i warunki gwa-
rancji czy jakość. jakość / funkcjonalność / parametry techniczne (itp.) 8%
wiedza / doświadczenie 7%
W postępowaniach, w których ocenie pod-
legała nie tylko cena, w ponad 92% ogło- płatności (warunki, terminy itp.) 6%
szeń zamawiający zastosowali 2 kryteria
oceny ofert; średnio zaś stosowali 2,11 czas reakcji 2%
kryterium.

Urząd Zamówień Publicznych w swojej opi- LICZBA KRYTERIÓW W POSTĘPOWANIU ODSETEK
nii nie wskazuje procentowego udziału kry- 2 92,14%
terium cenowego, podkreślając, że „doboru
poszczególnych kryteriów, jak i przypisania 3 6,01%
im odpowiedniej wagi dokonuje zamawia-
jący stosownie do okoliczności udzielania 4 1,21%
zamówienia, przy uwzględnieniu specyfki 5 0,49%
przedmiotu zamówienia”.
6 0,06%
Źródło: www.uzp.gov.pl 7 0,03%

8 0,03%
Opracowanie:
Klaudyna Saja-Żwirkowska 9 0,01%
prawnik specjalizujący się
w dziedzinie zamówień publicznych 100,00%


15 | STYCZEŃ/LUTY 2015 ZAMÓWIENIA PUBLICZNE W ORZECZNICTWIE
   10   11   12   13   14   15   16