Page 58 - ZB 111
P. 58


Zmiana umowy




prac wykonawca musi przedstawić dodatko- należytego wykonania prac, jednak niewy-
wo dowody. starczające jest uznanie za dowód dokumen-
tu, z którego wynika jedynie odbiór zamówie-
Dowodami są poświadczenia wystawione nia. KIO często przywołuje, że w tym zakresie
przez podmiot, na rzecz którego prace były istnieje domniemanie – poświadczenie jest
wykonywane, potwierdzające, że dana usłu- dokumentem o charakterze prawnym, a za
ga/dostawa/robota budowlana została wyko- poświadczanie nieprawdy grozi odpowiedzial-
nana w sposób należyty. Ale również te, któ- ność karna. Zamawiający jednak muszą pa-
re wskazują na nienależyte wykonanie prac. miętać, że nie jest to domniemanie niewzru-
Nowelizacja z 20 lutego 2013 r. wprowadzi- szalne. W każdym przypadku należy zbadać
ła nowe pojęcie do ustawy, zawarte w art. 22 jakość i prawdziwość referencji i ustalić, czy
ust. 5 ustawy Pzp, tzw. pojęcie rzetelności, na pewno odbiór dotyczy całości prac, czy
dające uprawnienie zamawiającym do bada- po dokonaniu odbioru zamawiający nie na-
nia nie tylko należycie i z sukcesem wyko- liczył kar umownych itp.
nawcy kontraktów, ale również całokształtu
jego działalności w wymaganym okresie. Referencje są dokumentami abstrakcyjnymi.
A zatem również zadań, które skończyły się Jak wskazała Izba w wyroku z 26 marca 2012 r.
niepowodzeniem i mogą rzutować na rzetel- (KIO 514/12), nie muszą podawać wartości
ność, efektywność i doświadczenie. czy dokładnego opisu wykonanych prac, po-
nieważ służą innemu celowi – wykazaniu, że
W myśl tego przepisu wykaz usług, dostaw prace zostały należycie wykonane. Nie znaczy
czy robót nie powinien skupiać się tylko na to jednak, że referencje nie mają być spójne
wykazaniu spełnienia warunku pozytywne- i powiązane z wykazem dostaw/usług/robót.
go, ale również obrazować wszystkie prace
o określonej przez zamawiającego specyfice, Każdą nieprawidłowość, niespójność czy inne
również te niewykonane. Wówczas dowody wątpliwości zamawiającego należy rozwiać,
wskazują, czy dane zadanie zostało wykona- wzywając wykonawcę do złożenia wyjaśnień.
ne w sposób należyty. Badanie rzetelności nie Również w przypadku gdy referencja nie za-
jest jednak obowiązkiem, lecz uprawnieniem wiera żadnych elementów, które można by
zamawiającego. Praktyka stosowania przepi- powiązać z wykazem. Takie poświadczenie
su art. 22 ust. 5 ustawy Pzp pokazuje, że nie może budzić wątpliwości co do jego praw-
jest on zbyt często wykorzystywany i zama- dziwości – być może referencja została zafał-
wiający z obawy przed nieprawidłowościa- szowana w celu ukrycia jakichś elementów.
mi unikają opisywania warunku również
poprzez aspekt negatywny, skupiając się na Kolejną wątpliwość zamawiających budzi
tym, co było „bezpieczne” do tej pory. Nie- uprawnienie osoby do podpisywania po-
stety, jak pokazują to wyniki kontroli, szcze- świadczeń. Z wyroku KIO z 12 październi-
gólnie w przypadku umów, które zakończyły ka 2011 r. (KIO 2058/11) wynika, że osobą
się rozwiązaniem, kontrolujący często zarzu- wystawiającą referencje powinna być osoba
cają zamawiającemu brak skorzystania z na- posiadająca stosowaną wiedzę w przedmio-
rzędzia, jakim jest art. 22 ust. 5 ustawy Pzp, cie umowy. Jednak kwestia personalna jest
mimo posiadania takiej możliwości. wtórna do prawdy obiektywnej, a zatem po-
winna być wyjaśniana jedynie w celu rozwia-
Dowody, czyli poświadczenia, nie muszą za- nia wątpliwości i tylko gdy budzi wątpliwo-
wierać wprost sformułowania dotyczącego ści co do jej prawdziwości. Jeśli nie można

www.vademecumzp.wip.pl 56 Vademecum zamówień publicznych



azb rozdział-111.indd 56 14-12-04 09:07
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63